Genom de senaste hundra åren har intensifierad gruvdrift allt eftersom fyllt vår vardag med mer och mer raffinerade metallförbindelser som vi faktiskt inte anar något om.
An American study concludes that you can avoid atrial fibrillation by eating fatty fish. Danish researchers have come to the exact opposite conclusion.
Mängden ätbar fisk från haven blir hela tiden färre, därför är uppfödd fisk på frammarsch. Nu visar det sig att flera uppfödda fiskar inte längre innehåller särskilt mycket omega 3 fettsyror. Med det förringas ett viktigt argument för att äta fisk.
I läkartidskriften The Lancet visar en tysk undersökning resultater på, att fiskolja kan vara ett ofarligt och mer aptitligt alternativ till traditionell hjärtmedicin.
Det finns inga tvivel om att fiskolja är bra för hjärtat. Det visar en ny, "formidabel översikt" över ämnet. Men ingen vet vilken dos som är den idéala.
En engelsk undersökning hävdar att fiskolja inte skyddar hjärtat. Formellt bygger den på en summering av alla tidigare försök. I verkligheten stöttar den sig på enbart ett försök, vars deltagare sannolikt fuskade.
Även om forskarna inbördes är oeniga i hur gamla vi kan bli kan det löna sig att utnyttja vår utmätta tid här på jorden så bra som möjligt. Det kan ge oss fler goda år.
C-vitamin är nödvändigt för bildandet av bindvävnad. Därför skyddar det gravida mot att fosterhinnorna brister och vattnet går för tidigt. I den typiska danska kosten är det för lite C-vitamin för gravida.
Folinsyra sänker blodtrycket, men vid en sådan stor dos att det är nödvändigt att ta det som tillskott. Samtidigt skyddar vitaminet mot blodproppar i hjärta och hjärna.
En engelsk läkare som fann ett möjligt samband mellan MMR-vaccination av barn och utveckling av autism och tarminflammation, har tvingats lämna sin anställning som mag-tarmspecialist vid ett sjukhus i London.
1988 väckte den skottska gen-forskaren Dr. Arpad Pusztai stort uppseende med sina uttalanden i engelsk TV. Forskaren hade gjort fodersförsök på råttor med genmanipulerad potatis.
En gång emellanåt kan man läsa att några vetenskapliga undersökningar har visat att intaget av stora doser vitaminer över längre tid är farligt. Gång på gång visar det sig dock vara missvisande.
Den konventionella nutrienttabellen vid namn Rekommenderat Dagligt Intag - förkortat RDI - har omtalats som en förteckning över biståndsdoseringar som för en del av befolkningen kanske förmår stt med nöd och näppe hålla dem från att bli allvarligt sjuka.
Dietary experts have demonstrated that the content of essential nutrients in fruit and vegetables has dramastically decreased over the last years - quite a frightening fact.
Kostexperter konstaterar att innehållet av essentiella näringsämnen i frukt och grönt har minskat dramatiskt under de senaste åren, vilket är rätt skrämmande.
Ät 600 gram grönt och frukt var dag! Så lyder uppfodringen från hälsomyndigheter och större patientorganisationer till alla friska människor över 10 år.