Mycket tyder på, att D-vitamin förebygger bröstcancer. Om detta är tillfället, kan solljus, som är den dominerande källan till D-vitamin, i hög grad motverka bröstcancer.
Teorien stöds nu av en ny engelsk undersökning, som har visat, att kvinnor, som utnyttjar D-vitamin dåligt, har en fördubblad risk att få bröstcancer. Forskare från St. Georges Hospital i London jämförde väv från ca. 400 kvinnor med bröstcancer med väv från lika många friska kvinnor. Därigenom upptäckte de, att kvinnor med avikande receptorer för D-vitamin förekom dubbelt så ofta i bröstcancerstatistiken.
Det är känt, att D-vitamin har en normaliserande effekt på cellerna i bl.a. bröstväv. När vitaminet aktiverar en receptor, utlöses en regulerande och växthämmande verkan inne i cellen. Försök har dessutom visat, att bröstväv kan aktivera D-vitamin, så det kemisk passar till receptorerna. Tidligare har man trott att, detta bara skedde i njurarna.
Sammenhanget mellen D-vitamin och bröstcancer stöds av en ny kanadensisk undersökning av 500 st. 40-60-åriga kvinnor. Vid mammografi påvisade man, att kvinnor med låg D-vitaminstatus har fyra gånger så många småknutor i brösten som de, som har mer av vitaminet i kroppen.
Både ett högt intag av D-vitamin och rikligt med kalk i kosten hängde statistiskt mycket säkert samman med tendens till knutor. I förvägen vet man, att knutor i brösten ökar risken för bröstcancer.
Det vetenskapliga intresset för D-vitamin som medel mot cancer ökar. I november hålls således i Maryland en tredagars konferens, stöttat av den amerikanska hälsoministeriet (NIH), med olika inlägg från USA, Kanada, Frankrike, England, Tyskland, Belgien, Österrike m.fl. bara om detta ämne.
Intresset stimulerades från början av att, antalet av bl.a. cancer i tjocktarm, prostata och bröst är betydligt frärre i soliga länder än i t.ex. Danmark och Sverige, där solen från oktober till maj står så lågt, at huden inte bildar D-vitamin.
Ibland forskare har starka röster i flera år talat för, att intaget av D-vitamin ökas från de 10 mikrogram om dagen, som rekommenderas till äldre (yngre rekommenderas hälften), till 25 mikrogram om dagen eller ännu mer. De 25 mikrogram svarar till innehållet i 10 ml torsklevertran. Vanlig svensk kost innehåller endast få mikrogram.
Referencer:
1. Guy M, Lowe LC, Bretherton-Watt D et al. Vitamin D receptor gene polymorphisms and breast cancer risk. Clin Cancer Res. 2004 Aug 15;10(16):5472-81.
2. Bérubé S et al. Vitamin D, calcium, and mammographic breast densities. Cancer Epidemiology, Biomarkers & Prevention. 2004;13(9):1466-72.