Språk
Sök

Första Sidan / Hälsolitteratur / C- och E-vitamin förhindrar åderförkalkning

C- och E-vitamin förhindrar åderförkalkning

Nobelpristagaren Louis J Ignarro från UCLA-universitetet i Kalifornien, en av världens förande experter på området, bekräftar nu att tillskott av antioxidanterna C- och E-vitamin skyddar mot åderförkalkning och dess följder.

Teorien om att antioxidanter skyddar mot åderförkalkning och därmed blodpropp i hjärtat, hjärnblödning m.m., får nu kraftigt stöd av en av världens absoluta experter på området. Den amerikanska nobelpristagaren Louis J Ignarro från UCLA-universitetet i Kalifornien rekommenderar, att man tar tillskott av antioxidanterna E- och C-vitamin.
- Det fungerar på möss, säger han. Det kommer också att fungera människor!
Ignarro har en kemist och farmakologutbildning, men han är först och främst en världsberömd expert på blodkärl. År 1998 mottog han som endast 57-år Nobelprisen i medicin för sina upptäckter av NO’s (kväveoxid) effekt på blodkärlen.
Det var en banbrytande upptäckt. Tidligare menade man, att detta enkla molekyl endast var en del av luftföroreningarna i storstäder.
Ignarro visade, att NO är en biologiskt aktiv molekyl, som bildas i blodkärlen och håller blodkärlen öppna. Han visade också, att NO dramatiskt förhindrar, att blodplättar klumpar ihop sig och bildar blodproppar.
Omkring 1980 avslöjade han, att den gamla kända hjärtmedicinen nitroglycerin - vars effekt intill då var ett mysterium – utvidgar hjärtats kranskärl genom att omvandlas till NO.
Ignarro’s forskning har varit inspirerande för andra forskare. Utan hans insats hade t.ex. Viagra, som ökar NO-innehållet i penis’ blodkärl, varit otänkbart.
I nya, välutarbetade försök användes möss, som hade ett högt kolesteroltal i blodet och därför var starkt disponerade för åderförkalkning. Mössen fick genomföra ett träningsprogram i form av simning. Man observerade då en stigning i blodkärlens innehåll av NO, och antalet av åderförkalkning blev 35 % mindre än hos de inaktiva mössen. När mössen i stället för motion fick tillskott av både E- och C-vitamin, blev den skyddande effekten lite större än vid motion! När de både simmade och fick vitaminer, ökade verkningen betydligt.
Det ökade skyddet förklarar Ignarro med, att E- och C-vitamin är antioxidanter, som skyddar NO mot att nedbrytas av syre. Därmed orsakar de två vitaminerna, när de tas ihop, en NO-koncentration i blodkärlen. Ignarro klargör i denna förbindelse att, det som är bra för möss - är också bra för människor!
Han rekommenderar att motionera i moderat tempo och ta kosttillskott om man vill undvika åderförkalkning. Åderförkalkningens följder är de vanligaste dödsorsaken i I- länderna!
Reference:
Ignarro L J et al. Long Term Beneficial Effects of Physical Training and Metabolic Treatment on Atherosclerosis in Hypercholesterolemic Mice. PNAS 2004 (may 28)
(online: www.pnas.org)

Shop-Produkter

Letar du efter ett Shop-produkt kan du söka det här: