Nio vetenskapliga undersökningar med 290.000 människor utan hjärtsjukdom blev analyserade av forskare från Danmark, Sverige, Finland, Israel och USA.
I denna grupp var förekomsten av blodproppar i hjärtat ca. 4.600 st. under tio år. Man analyserade efter de olika faktorer, som kunnat påverkat detta.
Tidigare dokumentation visade att mycket frukt och grönt sänker denna hjärt-risk, och därför var det viktigt för forskarna att skilja mellan dem, som bara hade fått deras vitaminer genom kosten, och de som hade supplerat kosten med ett kosttillskott.
Forskarna fann, att ett dagligt kosttillskott med en hög dos C-vitamin med stor statistisk säkerhet (p<0,001) kunde sänka risken för en blodpropp i hjärtat med 25 %, jämnfört med dem, som inte tog något tillskott.
Den dos C-vitamin, man skulle ha, för att få denna riskreduktion, var över 700 mg pr. dag. Det motsvarar ca. till den mängd C-vitamin, som finns i: 15 färska apelsiner, 35 färska äppel, 75 färska bananer eller ½ kg färska svarta vinbär. Det skall dock ätas varje dag. Det kan ju göras lättare!
Analysen bekräftar övrigt en studie tidigare på året, som visade, att C-vitamin sänker hs-CRP (högt-sensitivt C-reaktivt protein), som är ett blodprov, som förutsäger hjärtrisken mer säkert än alla kolesterol-värden.
Analysen kunde svagt stödja den hypotes, att E-vitamin sänker risken för blodpropp i hjärtat. Detta resultat var inte statistiskt säkerställt.
Reference:
Knekt P, Heitmann Berit L, Augustsson Katarina et al: Antioxidant vitamins and coronary heart disease risk: a pooled analysis of 9 cohorts. (vol. 80, issue 6, pp1508-1520, 2004).