Det är nu bevisat att förekomsten av cancer kan reduceras drastiskt genom att undersöoka befolkningens intag av D-vitamin.
Det säger den amerikanska forskaren Cedric Garland, som är epidemiolog och professor vid University of Carlifornia, San Diego. Han står bakom en stor analys av forskningsmaterial inom D-vitamin och cancer. 63 studier från perioden 1966 - 2004 har analyserats.
Samlat tyder de starkt på att om befolkningens intag av D-vitamin ökades till 1000 enheter om dagen, så skulle bl.a. förekomsten av cancer i tjocktarmen halveras, medan bröst- och äggstockscancer skulle minska med en tredjedel. De 1000 enheter D-vitamin (25 mg) skulle också med säkerhet vara utan biverkningar. 25 mg svarar till fem gånger det normalt rekommenderade - en mängd som väldigt få får i sig.
Garland, som har forskat om D-vitamin i 25 år, är mycket säker. I uttalelser till bla. BBC och tidningen The Independent förkunnar han, att det nu är en sådan övervikt av indicier från de bästa observationsstudierna, att det krävs en aktiv handling, d.v.s. en offentlig sundhetsinsats.
För en svensk kan det vara värt att bemärka, att dessa internationelt respekterade medier båda supplerar med mycket utförliga referat, som i "The Independent" dessutom uppföljts av en ledarartikel. Själva studien offentliggörs i februarinumret av "American Journal of Public Health", men resultaten är på förhand publicerade online samt i en omfattande redogörelse på universitetets (UCSD) officiella hemsida.
Garlands intresse för D-vitamin väcktes, då han år 1980 upptäckte, att risken för att drabbas av tjocktarmscancer eller bröstcancer är dubbelt så stor i USAs nordöstliga stater jämfört med i de solrika sydväststaterna. Han igångsatte då tillsammans med några andra ett 12-årigt studie, som förde fram till hypotesen att hemligheten låg i solljusets förmåga att bilda D-vitamin i huden. Denna teori är sedan dess omprövad på många sätt. Den stämmer också överens med det faktum att stora städer ofta har stor cancerförekomst, vilket då kan bero på luftföroreningar, där svaveldioxid blockerar de D-vitamin-skapande, korta UV-strålarna.
Teorin stämmer också med kost- och cancerstudier bland arbetare i Chicago och med den låga förekomsten av bröstcancer i det inte så soliga, men fiskätande Japan. Fet fisk är i princip den enda regelrätta D-vitaminkällan utanför sommarmånaderna, både i Japan och i Västeuropa. Ytterligare stämmer teorin med att många människor som av genetiska skäl har ett dåligt utbyte av D-vitamin är starkt överrepresenterade bland patienter drabbade av cancer i tjocktarm, bröst och prostata m.m.
Fler och fler indicier
Trofasta abonnenter på detta nyhetsbrev minns kanske våra referat från undersökningar förra året, som visade att kvinnor med låg D-vitaminstatus ofta har mer knutiga bröst än andra. Detta sammanhang stämmer bra överens med den högre cancerrisken.
Kanske kommer ni också ihåg, att en amerikansk (och samtidigt en mycket stor norsk) undersökning visade, att utsikterna för botning av flera cancerformer är som bäst om cancern upptäcks under sommaren, då D-vitaminstatusen är som bäst. Allra bäst är chansen för återhämtning om D-vitaminstatusen är extra hög.
Detta tyder på att D-vitamin inte bara hindrar uppkomsten av cancer, men också hämmar växten då den är en realitet. Överensstämmande med Garlands påstående, har afroamerikaner en mindre chans till total återhämtning från till exempel bröstcancer än vita, på grund av deras sämre D-vitaminstatus, som hänger ihop med en mörkare hudfärg.
Dessa resultat och andra stämmer överens med djurförsök och laboratorieförsök, där man visat att D-vitamin främmar onormala cellers död genom den process som kallas apoptos, förutom att vitaminet har en generellt dämpande inflytelse på cellers växt. Man utnyttjar samma princip i en typ av psoriasissalva, som verkar genom ett D-vitaminliknande ämne och hämmar den överdrivna växt och bristande cellmogning som är karakteristisk vid denna hudsjukdom.
Den optimala dagliga D-vitamindosen, i vartfall under hela den mörka perioden från oktober till maj är enligt Garland, som tidigare nämt omkring 1000 enheter (eller 25 mg.) per dag. Detta resultat framgår av en undersökning från oktober i år. De 1000 enheterna medför en koncentration av D-vitaminförstadiet 25-OH-vitamin D i kroppen på gott och väl 80 nmol / l. (nanomol per liter) vilket Garland har funnit stämmer bra överens med den lägsta risken för tjocktarmscancer.
Mycket tyder alltså på, att Garland har rätt i att D-vitamintilskott kan rädda tusentals liv. Om så är fallet, kan man omvänt säga, att otaliga av de tidningsartiklar m.m. som talar om "överflödiga extra vitaminer" (rubrik i Jyllandsposten 29.12.05) brutalt sagt kan ha liv på sitt samvete.
Det är tankeväckande att inte något av de nämnda resultaten har blivit offentliggjorda på fler och / eller mer uppseendeväckande sätt än vad de faktiskt har. Det handlar både om avsaknad av information och sammanblandning av direkt missvisande information.
Bättre rustade är vi och det ständigt växande antalet abonnenter på denna hemsida. Det är i fortsättningen Vitalrådets mission att upplysa om vitaminers, mineralers och andra näringsämnens och naturläkemedels ibland livsviktiga betydelse för sundhet. Det finns uppenbarligen ingen annan som gör det, och allt tyder på att behovet inte försvinner under 2006.
Och med detta årets sista nyhetsbrev, vill vi önska alla abonnenter ett riktigt gott nytt år!
Referenser:
- Garland CF et al. The Role of Vitamin D in Cancer Prevention. Am J Public Health. 2006;96(2):9-18. 2005 Dec 27; [Epub ahead of print].
- Gorham ED et al. Vitamin D and prevention of colorectal cancer. J Steroid Biochem Mol Biol. 2005 Oct;97(1-2):179-94. Epub 2005 Oct 19.
- Garland CF et al. Serum 25-hydroxyvitamin D and colon cancer: eight-year prospective study. Lancet. 1989 Nov 18;2(8673):1176-8.
- Jeremy Laurance, Health Editor. Revealed: the pill that prevents cancer The Independent 28.12.05.