Språk
Sök

Första Sidan / Hälsolitteratur / D-vitamin hindrar cancer

D-vitamin hindrar cancer

Ett översett, men högst sensationellt försök tyder på att D-vitamin kan hindra nästan 80% av all cancer. Vi ska ha mycket mer (1).

Var tredje svensk drabbas av cancer, och en värld utan denna fruktade sjukdom upplevs av de flesta som utopisk. Men om ett amerikanskt försök talar sanning, kan vi närma oss det ouppnåliga mål med ett historiskt spring. Vi ska bara ha mer - mycket mer D-Vitamin, och kanske dessutom mer kalk. Enligt försöket kan man med en kombination av kalk och D- vitamin minska risken för att få cancer med circa 60%. Inte nog med det: Det visar sig att om man lyckas undgå cancer det första året är risken de följande år nersatt med nästan 80% Det är svårt att nå högre.
Det är egendomligt att en så sensationell nyhet nästan inte har varit offentligt omtalad. Och dock utgår den från högt respekterade forskare och stammar från ett dubbelblint lottdragnings försök med mycket hög trovärdighet.
Deltagara i försöket var 1180 kvinnor med en genomsnittåler på 67 år. De är från Nebraska, som ligger lika sydligt som Syditalien och får massor av sol. Kvinnorna led inte av någon annan sjukdom i förvägen och hade genomsnittligt bra D-vitamin värden i blodet.
I försöket blev denna fördelaktiga status hos 446 kvinnor förstärkt med ett dagligt tillskott på inte mindre än 1100 enheter (27,5 mikrogram) D-vitamin. Det är fem gånger så mycket som i en vanlig vitaminpilla och ca. tre gånger den rekommenderade mängder till personer över 60. Ytterligare fick de 1,5 gram kalk (som karbonat eller citrat), svarande till innehållet i en och en halvt liter mjölk.
445 kvinnor fick bara kalk, och de sista 288 fick placebo (låtsaspiller). Varken kvinnorna eller forskarna visste vem som fick vad. De fick vänta i ett år, medan man noterade vem och hur många som fick cancer.
Resultatet har vi nu. Den grupp, som fick D-vitamin och kalk, blev efter fyra år utsatt för långt färre tillfällen av cancer än de som fick placebo. Skillnaden var ingen tillfällighet! Den var statistisk säker. Störst var den (77% mindre risken) de sista tre av de fyra år, försöket varade- enligt forskarna antagligen för att några av dem som fick cancer i början redan hade en oupptäckt cancersjukdom ved försökets start.
Det kan passa
Också de kvinnor, som bara fick kalk, hade färre cancertillfällen (40%). Detta var dock inte helt säkert, statistiskt sett. Risken hos dessa kvinnor blev heller inte - som hos de som fik både D-vitamin och kalk - lägre efter första året. Det är därför osäkert om effekten av kalk var riktig eller en ren tillfällighet.
Däremot talar ytterligare minst två argument för att D-vitamin faktiskt fungerar. Den ena är att de kvinnor som innan försöket hade lägst D-vitaminstatus blev hjälpt mest - deras risk avtog mest. D-vitamin status under försöket gång, spelade också en roll. Ju lägre status - trots tillskott - ju större cancerrisk. Det är det andra argumentet för att det verkligen är D-vitamin det handlar om: Tillskottets positiva effekt beror på hur mycket D-vitaminstatusen förbättras.
Kan det verkligen passa att något så billigt som D-vitamin gagnar så mycket? Man vet att vitaminer regulerar minst 200 gener, av vilka många styr cellernas växt och grad av specialisering. Djurförsök har visat att brist på vitaminer främjar cancerväxt. Man har i mere än 60 år visat att cancer är mer sällsynt i de länder där solen står högt på himmeln och producerar mer D-vitamin i huden. Det är gång på gång bevisat att låg D-vitaminstatus och hög cancerrisk hos människor går hand i hand (2,3).
Det ända man har saknat är ett ordentligt försök med meningsfulla tillskot, som man kan se skillnaden på orsak och effekt. Ett sådant försök har vi nu!
Kvinnor i Nebraska hade före försöket en typisk D-vitaminstatus (25-hydroxy-vitamin D3 i serum) på 71 nanomol/liter. Det är ett ganska fint värde. Men tillskottet ökade detta värde till ett genomsnitt på 96. Det är högt.
D-vitamin status mäts med ett blodprov! Det är viktigast om vintern, när det är som lägst. At döma efter Nebraska-försöket bör värdet ligga precis under 100.
Referenser:

  1. Lappe J M et al. Vitamin D and calcium supplementaion reduces cancer risk: Reults of a randomised trial. Am J Clin Nutr 2007;85,1586-91.
  2. Feskanich D et al. Plasma vitamin D metabolites and risk of colorectal cancer in women. Cancer Epidemiol Biomerkers Prev 2004;13:1501-8.
  3. Ahonen M H et al. Prostate cancer risk and prediagnostic serum 25-hydroxyvitamin D levels Cancer Causes Control 2000;11:847-52
Shop-Produkter

Letar du efter ett Shop-produkt kan du söka det här: