Språk
Sök

Första Sidan / Hälsolitteratur / D-vitamin och giktpiller bekämpar prostatacancer.

D-vitamin och giktpiller bekämpar prostatacancer.

En värlsberömd D-vitaminforskare har inlett ett försök med en ytterst enkel behandling av cancer i prostata. Infrias förväntningarna, betyder det en revolution i behandlingen av den vanligaste cancerform hos män.

Bland män över 60 år, har minst varannan cancer i prostata, som regel utan att veta det. Det har man upptäckt för många år sedan genom att undersöka män, som dog av annan grund. Cancer i prostata är alltså typiskt en sjukdom, man inte dör av - men med! Ändå är den näst efter lungcancer, den vanligaste orsak till dödsfall av cancer bland män.
Det kan därför med svårighet förnekas, att det är ett klart behov av en effektiv behandling men behandlingen har stått i träda i många år. Först nu är börjar det ske något. Mer och mer har man satt sjukdommen i förbindelse med den otroligt utbredda bristen på D-vitamin. D-vitamin verkar normaliserande och växthämmande i många vävnader.
Tron på D-vitamin har nu blivit så stor, att en av världen ledande D-vitaminforskare, professor David Feldman från Stanford University, har i verksatt en klinisk undersökning. Den riktar sig till män med prostatacancer, som har fått ett tillbakafall under sedvanlig behandling.
Feldman vill ge dem en kombination av aktivt D-vitamin (calcitriol, se nedan) och vanliga giktpiller (ibumetin eller naproxen), bägge delar i behärskade doser. För att undgå biverkningar av calcitriol, ges det endast en gång i veckan, men den exakta dosen är inte upplyst.
Föregående är flera års laboratorieundersökningar. Här har man senast påvisat att calcitriol minskar växten av prostatacancer med 25 %. Samma resultat får man vid behandling med traditionella giktmedel (NSAID-preparater, t.ex ibumetin och naproxen).
Men mest överbevisande är, att när D-vitamin och giktmedel kombineras, avtar växten med hela 70 %, även om man nöjs med tolerabla doser av vardera. Bägge medel motverkar bildningen av de så kallade prostaglandinerna, som får cancercellerna till att växa och - i annat sammanhang - orsakar giktsmärtor m.m. Kombineras de, förstärks verkningsgraden.
Detta, samt annonseringen av det nya försöket, framgår bl.a av ett nytt pressmeddelande från Stanford Universitetet. Infriar försöket förväntningarna, kommer det inte enbart få enorm betydning för behandlingen. Det kan också vara en god antydan till friska män att få mer D-vitamin- kanske mycket mer - så de själva kan bilda nog med calcitriol (calcitriol är receptbelagt).
Feldman är inte vem som helst, när det gäller D-vitamin. Tillsammans med två andra står han bakom boken "Vitamin D" (Academic Press), som är ett standardverk för forskare på 1.800 sidor. Den nyligt reviderade utgåvan kostar ca 4 300 kronor, så den är knappast en folkbok. Feldman har forskat i D-vitamin i många år och har mer än 200 vetenskapliga artiklar bakom sig.
D-vitamin är inte ett vitamin, utan ett hormon. Det bildas i huden vid solljus bestråling, men skall ombildas i levern och njurarna för att bli till det aktiva calcitriol. Det är efterhand accepterat av alla, att särskilt äldre, omöjligtvis kan få nog med D-vitamin om de inte får tillskott eller äter rikligt med fisk. Det är för att huden med åldern mister förmågan att bilda vitaminet. I det mörka halvåret står solen dessutom så lågt på himlen, att varken unga eller gamla bildar något av betydelse, oavsett om de får sol eller ej.
Det är mindre än fem mikrogram D-vitamin i vanlig dansk dagskost, men officiellt rekommenderar man nu att vuxna får det dubbla, boende på ålderdomshem skall få det fyrdubbla. Det är inte svårt att finna forskare som menar att även detta är för lite. Den övre gränsen för riskfritt intag har föreslagits vara 50 mikrogram om dagen.
Reference:
Moreno J, Krishnan AV, Feldman D. Molecular mechanisms mediating the anti-proliferative effects of Vitamin D in prostate cancer. J Steroid Biochem Mol Biol. 2004 Nov;92(4):317-25

Shop-Produkter

Letar du efter ett Shop-produkt kan du söka det här: