Språk
Sök

Första Sidan / Hälsolitteratur / D-vitamin som hjärtmedicin

D-vitamin som hjärtmedicin

Varningarna mot solsken om sommaren skall tas med visst förbehåll. Det D-vitamin som huden bildar i det härliga solskenet motverkar bland annat försvagning av hjärtat, enligt ny forskning.

Förr eller senare under löpet av sommaren blir en hudläkare släpad fram i TV för att varna mot solsken. Det kan ge hudcancer och speciellt hotar den fruktade, dödliga födelsemärkescancern, vars förekomst har stigit våldsamt i takt med det tilltagande soldyrkandet. Och detta är till viss grad sant.
Å andra sidan, får man vara skeptisk när någon råder oss att handla i strid med naturen? Kan det stämma att solen är så farlig när folk, också på våra breddgrader, har varit utsatta för mer solljus i årtusenden?
D-vitamin bildas i huden under solbestrålning, dock inte mellan september och maj, då solen står för lågt på våra breddgrader. Då kosten endast innehåller minimala mängder av vitaminet blir vi under vintern tvugna att använda det lager som byggts upp i huden under sommaren. Under vintern tas cirka 85% av det dagliga D-vitaminförbruket från dessa lager, också vid tillfällen då kosten är rik på D-vitamin. I allt förbrukas cirka 100 mikrogram om dagen.
Men vad händer om lagret är för litet?
Under det senaste halvåret har en rad undersökningar kastat nytt ljus över D-vitamin. Enligt en undersökning hjälper vitaminet mot tuberkolos, som ju som känt var en utbredd sjukdom under 1800-talet och i början av 1900-talet, då många levde under eländiga förhållanden i storstäderna.
En annan undersökning på över 14 000 amerikaner visade att folk med de högsta D-vitamindepåerna genomgående har en mycket bättre lungfunktion än dem med de lägsta.
Skillnaden är lika stor som mellan ex-rökare och aldrig-rökare och en möjlig förklaring är, att D-vitamin säkrar en korrekt reparation av utslitna celler.
En av veteranerna inom D-vitaminforskning, amerikanen Cederik Garland konkluderade ungefär samtidigt, att indicierna för att D-vitamin skyddar mot cancer (speciellt bröstcancer, tjocktarmscancer och cancer i prostata) nu är mycket starka. Starka nog till att han anser att sammanhanget är bevisat. Han har gått igenom all relevant forskning sedan 1966.
Svagt hjärta og ledgångsreumatism (reumatoid artrit)
Påståndet kan jämföras med att David Feldman från Stanford University nu kommer att genomföra ett försök med calcitriol (den aktiva formen av D-vitmain som bildas i kroppen utifrån D-vitamin i huden eller kosten) och vanliga gikttabletter mot prostatacancer. I laboratorieförsökhar han funnit att calcitriol hämmar växten av prostatacancer med 25% medan kombinationen av de två hämmar växten med 70%. Ett sant genombrott, om det håller.
Alla vet att D-vitamin är nödvändigt för skelettet men det är också nödvändigt för musklerna. Brist ger både muskelsmärtor, svaga muskler och t.ex. ökad falltendens hos äldre. Hur är det så med hjärtat? Hjärtat är också en muskel och ett sjukligt försvagat hjärta (hjärtinsufficiens) på grund av åderförkalkning eller högt blodtryck är en vanlig åkomma. Det är ett farligt tillstånd med stor dödlighet.
En tysk undersökning av 123 patienter med svagt hjärta visade att dessa genomsnittligt hade låga D-vitaminnivåer i blodet, nära brist med traditionella mått mätt. Hälften av dem fick ett tillskott på 50 mikrogram D3-vitamin om dagen i nio månader. Det är fem gånger så mycket som man traditionellt rekommenderar äldre och det är samtidigt den övre gränsen för vad som är absolut ofarligt att inta.
Försöket är för litet för att visa på skillnad i dödlighet men det visade något annat intressant. Det rör sig om proteinet TNF-alfa, som bildas av vita blodkroppar som ett led i inflammationer. TNF-alfa menas vara en väsentlig orsak till hjärt-försvagningen. Bland de obehandlade steg blodets innehåll av proteinet med 5%. Bland de behandlade sågs ingen förvärring, vilket tyder på en stabiliserande verkning på inflammationen.
Detta är kanske speciellt intressant av en annan orsak. TNF-alfa är en mycket viktig orsak till smärtor och svullnad vid ledgångsreumatism. Så viktig att nya typer av medicin mot ledgångsreumatism, som blockerar TNF-alfa, med rätta uppfattas som rena supermedel. Om D-vitamin hämmar TNF-alfa-verkningen i det försvagade hjärtat, är det antagligen det samma som inträffar i den sjuka leden. Det stämmer överens med den gamla antagelsen om att D-vitamin skyddar mot ledgångsreumatism.
Man skall sola med förnuft och undvika att bränna sig. Sök skugga om det bränner och låt bli att ligga i solen i timmevis, även om du är väl insmord.
Men lika viktigt är det att veta, att det är en risk snarare än en dygd att undgå sol under sommaren.
Referenser
1. Schleithof S S et al. Vitamin D supplementation improves cytokine profiles in patients with congestive heart failure: A double blind randomized placebo-controlled trial. Am J Clin Nutr 2006;83:754-9
2. Heaney R et al. Human serum 25-hydroxycholecalciferol response to extended oral dosing with cholecalciferol. Am J Clin Nutr 2003;77:304-10.
3. Moreno J, Krishnan AV, Feldman D. Molecular mechanisms mediating the anti-proliferative effects of Vitamin D in prostate cancer. J Steroid Biochem Mol Biol. 2004 Nov;92(4):317-25

Shop-Produkter

Letar du efter ett Shop-produkt kan du söka det här: