Språk
Sök

Första Sidan / Hälsolitteratur / E-vitamin eller falsk varubeteckning

E-vitamin eller falsk varubeteckning

Beräkningar av gamla försök har fört till ett påstånd om ökad dödlighet pga. antioxidanter och E-vitamin, men beräkningarna bygger i verkligheten på försök med betakaroten.

Nyligen presenterade forskare en undersökning om betakaroten men rubricerade den antioxidanter. Nu har det kommit ännu en ny undersökning om betakaroten och denna gång blir det kallat E-vitamin. Bägge dessa studier är så kallade metaanalyser, d.v.s. beräkningar gjorda på tidigare forskning.
De båda studierna menar sig visa, att antioxidanter respektive E-vitamin ökar dödligheten men de bygger bägge två på resultat från gamla försök med betakaroten. Sedan 1994 har man vetat, att betakaroten kan medföra cancer och att det förhöjer dödligheten, i varje fall hos manlige rökare.
Den senaste metaanalysen kommer från John Hopkins University i USA. Här har man undersökt dödligheten i sammanlagt 19 gamla behandlningsförsök med E-vitamin. Skenbart förhöjda doser på över 400 enheter om dagen höjde dödligheten en smula, även om den dock var nedsatt i det försök där dosen varit störst (2000 enheter/dag). I 11 av försöken använde man över 400 enheter om dagen. Vid lägre dos fanns en tendens till nedsatt dödlighet.
Av de 11 försöken är det så kallade Heart Protection Study (HPS) från år 2000 emellertid det absolut största. Faktiskt är det så stort, att det helt dominerar uträkaningen. I HPS dog nästan dubbelt så många som i alla de övriga försöken tillsammans - och mer än fyra gånger så många som i de övriga försöken med ökad dödlighet. Problemet med detta är att behandlingen i HPS, förutom E- och C-vitamin också bestod av betakaroten!
Man kan självklart inte uttala sig om risker med E-vitamin ut ifrån ett försök där man använt både E- och C-vitamin, plus betakaroten. Man kan bara uttala sig om just E- och C-vitamin plus betakaroten. I det aktuella försöket (HPS) använde man i övrigt syntetiskt E-vitamin. Detta består av åtta olika kemiska förbindelser, av vilka bara en finns normalt i naturen. Detta gör det ännu svårare att uttala sig om E-vitamin, vilket de flesta intar i naturlig form.
Det är också mycket annat man kan invända mot denna nya metaanalys. Om man till exempel arrangerar talen en liten smula annorlunda men fortfarande inom rimligliga gränser, så försvinner överdödligheten helt. Detta sker då man bortser från den vilseledande HPS-undersökningen och räknar med de försök där det används 300 enheter istället för över 400. Det skulle vara absolut plausibelt.
Detta och mycket annat kan vara grunden till att flera oberoende statistiker via New York Times förkunnade att de inte trodde på konklusionen.
Man kan diskutera om det finns ett reellt behov för dessa ibland godtyckliga hopkok av gamla försök som lätt leder till misstolkningar. Behovet för stora undersökningar över t.ex. om en kombination av naturligt E- och C-vitamin förebygger åderförkalkning hos människor, som inte är mycket åderfökalkade från början är långt större. Det är här man kan förvänta en effekt. Dessa försök har dock ännu inte genomförts.
Försäljningen av E-vitamin stiger i USA, där många läkare också använder det. Kombinationen av C- och E-vitamin ses bland annat som en konkurrent till de omåttligt dyra men nästan overksamma receptbelagda läkemedeln mot Alzheimers sjukdom. Enligt en rapport från tidigare i år - också denna från John Hopkin's - har de som tar bägge dessa vitaminer en ca. 80% nedsatt risk att drabbas av Alzheimer jämfört med dem som endast får ett eller inget av ämnena.
Senast har dessutom nobelpristagaren Louis Ignarro på bakgrund av sina egna försök kraftigt rekommenderat samma kombination för att förebygga åderförkalkning.
Referenser:
1) Metaanalysis: High-dosage vitamin E supplementation may increase all-cause mortality. Ann Int Med 2004;142 (www.annals.org )
2) Bjelakowic G, Nikolova D, Simonetti R G, Gluud C. Antioxidant supplements for prevention of gastrointestinal cancers: a systematic review and meta-analysis. The Lancet 2004;364:1219-28
3) Ignarro L J et al. "Long Term Beneficial Effects of Physical Training and Metabolic Treatment on Atherosclerosis in Hypercholesterolemic Mice. PNAS 2004 (may 24) (online: www.pnas.org )
4) Zandi PP et al. Reduced risk of Alzheimer disaease in users of antioxidant vitamin supplements. Arch Neurol 2004;61:82-88
5) Gina Kolata: Large Doses of Vitamin E May Be Harmful. New Tork Times 11.11.04

Shop-Produkter

Letar du efter ett Shop-produkt kan du söka det här: