Språk
Sök

Första Sidan / Hälsolitteratur / E- vitamin motverkar förkylning

E- vitamin motverkar förkylning

Ett måttligt intag av E-vitamintillskott kan förhindra att var femte äldre får en förkylning som de annars skulle haft.

Det är resultatet av det hittills bästa försöket inom detta område. Det är nu publicerat i den amerikanska läkarföreningens tidning, JAMA.
Försöket genomfördes av ett universitetsbaserat forskarteam, som arbetar under det amerikanska lantbruksministerie och som har sin bas i Boston. Det leds av Simin Meydani, en kvinnlig professor och specialist i näring och åldring, som tidigare har påvisat, att E-vitamin stimulerar immunsystemets T-celler.
Försöket omfattade 617 personer på 33 vårdhem, som alla var över 65 år, och varav hälften i ett år fick ett tillskott av 200 enheter E-vitamin dagligen. Resten fick blindtabletter (placebo), och under försöket blev det avgjort vem som fick minst antal luftvägsinfektioner.
Det visade sig, att de som fick E-vitamin hade minst antal infektioner, och antalet av förkylningar var med statistisk säkerhet reducerat med 20 %. Å andra sidan var det ingen effekt på förekomsten av lunginflammation.
Meydani framhäver att även om endast vart femte förkylning blev stoppad, är resultatet ändå betydningsfullt. E-vitamin är fullständigt ofarligt, och förkylning är orsak till 30 % av all sjukfrånvaro i USA.
Ett annat perspektiv är den möjlighet, att E-vitamin kanske speciellt skyddar mot virusinfektioner, som förkylning, men inte emot lunginflammation, som oftast orsakas av bakterier - oansett om man traditionellt talar om ”viruslunginflammation”. P.g.a dessa resultaten frågar andra forskare, om det kan få betydning i kampen mot AIDS, där just T-cellerna är angripna, men Meydani själv önskar inte att uttala sig om detta.
Resultaten blev presenterade för första gången i maj i år vid ett stängt vetenskapligt symposium om E-vitamin, arrangerat av New York Academy of Science. Här deltog nästan hela världseliten av E-vitaminforskare. Bland annat framlades också här de ytterst uppseendeväckande fynd, att C- och E-vitamin-tillskott i kombination minskar förvärringen av Alzheimers sjukdom med hälften, och att samma kombination förhindrar havandeskapsförgiftning hos varannan gravid i riskzonen för denna allvarliga sjukdom.
Reference:
Vitamin E and Respiratory Tract Infections in Elderly Nursing Home Residents A Randomized Controlled Trial Simin Nikbin Meydani, DVM, PhD; Lynette S. Leka, BS; Basil C. Fine, MD; Gerard E. Dallal, PhD; Gerald T. Keusch, MD; Maria Fiatarone Singh, MD; Davidson H. Hamer, MD JAMA. 2004;292:828-836.

Shop-Produkter

Letar du efter ett Shop-produkt kan du söka det här: