Språk
Sök

Första Sidan / Hälsolitteratur / Fiskolja gagnar hjärna och hjärta

Fiskolja gagnar hjärna och hjärta

Det finns inga tvivel om att fiskolja är bra för hjärtat. Det visar en ny, "formidabel översikt" över ämnet. Men ingen vet vilken dos som är den idéala.

Det vetenskapliga intresset för fiskolja är enormt. Bara sedan september förra året har det offentliggjorts nästan 800 artiklar om fiskolja i vetenskapligt erkända tidsskrifter.
Och detta med goda grunder. Det finns i fiskolja speciellt två fettsyror som antas orsaka den goda verkningen mot ett stadigt växande antal av kroniska sjukdomar. Om bara en liten del av detta stämmer bör man räkna det som högst oförsiktigt att inte se till att få en dos fiskolja varje dag. Överst på listan står hjärt-kärlsjukdommar, men det finns också en grund till att tro på en verkning mot till exempel depression, demens, gikt och sockersjuka även om inget ännu är säkerställt på dessa områden ännu.
De två fettsyrorna heter EPA (eicosapentaensyra) och DHA (docosahexaensyre). Tillsammans utgör de en tredjedel av innehållet i vanlig fiskolja och 2/3 av de koncentrerade produkter som man får i kapslar.
Mycket uppmärksamhet har väckts runt speciellt DHA, som motsatt EPA förekommer i stora mängder i hjärnan (14% av hjärnbarkens fettinnehåll) och i ännu större mängder i ögats näthinna (22%). Bröstbarn har mycket procentandel av DHA i hjärnan än flaskbarn. Varken flaskbarnen eller andra kan själv bilda DHA. Det är svårt att tro att det inte får några konsekvenser att ha för lite.
Otroligt många vuxna tar med hänsyn till hjärtat ett tillskott varje dag.
Men fungerar det?
För ett halvår sedan hävdade engelska forskare att så inte var fallet. De hade gått igenom alla relevanta undersökningar och räknat ut ett genomsnitt. Resultatet var enligt deras mening att fiskolja varken skyddar hjärtat eller förlänger livet. Precis motsatt av vad alla tidigare menat.
Denna så kallade metaanalys blev starkt kritiserad, men inte så mycket i skandinavisk media, här blev den refererad till som högsta vetande. Men som man omtalat i ett annat av Vitalrådets nyhetsbrev ( Fiskoljan är - fortfarande - oumbärlig ) så fanns det så allvarliga invändningar, att artikeln saknade trovärdighet.
Tvivel om dos
Det stöttas nu både på ledarplats och i en översikt i den - ganska förnäma - American Journal of Clinical Nutrition. I en "formidabel översikt" har en grupp forskare tagit ett "stort steg frammåt" med hänsyn till att sprida ljus i fiskolje-mörkret. Detta menar två ledarskribenter. Det är inte längre rimligt att tvivla på att fiskolja både förminskar den samlade risken att dö och risken för att dö av blodpropp i hjärtat eller (möjligtvis) hjärnblödning.
Att utarbeta översikten har varit något av ett hästarbete. Först läste man 8 039 resuméer av vetenskapliga artiklar. Av dessa valde man ut 842 artiklar som lästes i sin helhet. Av dessa 842 valdes igen efter hårda kriterier 46 arbeten av tillräckligt god kvaltitet. Bland annat ställdes krav till försökens varighet (minst ett år), dos av fiskolja, kvalitet av dokumentation för intag av fiskolje-intag m.m.
Hur stor är så fördelen, och hur mycket fiskolja skall man ta? Det kan man faktiskt inte säga med säkerhet. Dessutom är försöken allt för olika med hänsyn till dos, vem som deltog, varighet etc. Det är helt enkelt oseriöst att ta fram ett genomsnitt på det sätt som engelsmännen gjorde. Men man skall trots allt ha i tankarna att man med lite försiktighet kan säga, att den samlade dödsrisken och risken för hjärtdöd kan minskas med 15-20% eller mer.
Störst är säkerheten för att fiskolja gagnar dem som har haft blodpropp i hjärtat och vill undgå att drabbas av en ny. Men dosen? Hur mycket ska vi ta?
Tills vidare måste man så hålla sig till den amerikanska hjärtföreningens rekommendationer, som bygger på uppskattningar. Hjärtpatienter bör ta 1 g EPA + DPA om dagen. Detta svarar till knappt två stora kapslar à 1 g. koncentrerad fiskolja. Övriga bör få i sig minst hälften. Detta kan uppnås genom att äta fet fisk till middag 1-2 gånger i veckan.
Det ligger mycket kunskap och väntar, inte bara om fiskolja och hjärtat. Flera resultat inom hjärtområdet är att vänta på under de närmsta åren. Medan vi väntar, vet vi iallafall att det är livsviktigt att få nog.
Referenser:

  1. Wang C et al. n-3 fatty acids from fish or fish-oil supplements, but not α-linolenic acid, benefit cardiovascular disease outcome in primary- and secondary-prevention studies: A systematic review. Am J Clin Nutr 2006;84:5-17.
  2. Deckelbaum R et al. n-3 fatty acids and cardiovascular disease: navigating toward recommendations. Am J Clin Nutr 2006;84:1-2.
  3. Distribution, interconversion, and dose response of n-3 fatty acids in humans. Am J Clin Nutr 2006;83(suppl):1467S-76S.
Shop-Produkter

Letar du efter ett Shop-produkt kan du söka det här: