Kostexperter från Schwarzwald Sanatorium Obertal i Tyskland har utfört en jämförande undersökning av innehållet i en rad frukter och grönsaker insamlat 1985 och 1996.
Kostexperterne konstaterar att innhållet av vigtiga vitaminer och mineraler i födovarorna har minskat dramatiskt ubder denna tidsperiod. Det är rätt skrämmande speciellt om man ser till att aktörerna på den hälsopolitiska scenen försöker att begränsa folks tillgång till att köpa de vitaminer och mineraler m.m. som de anser nödvändiga för att kunna hålla sig sunda.
Här är några exempel:
Tabellen visar innehållet av vitaminer och mineraler i mg pr. 100 gram matvara.
|
|
| 1985 | 1996 | Forskel |
| Broccoli |
Kalcium |
103 |
33 |
minus 68% |
| Bönor |
Kalcium |
56 |
34 |
minus 38% |
| Fänkål |
Kalcium |
35 |
57 |
plus 62% |
| Potatis |
Kalcium |
14 |
4 |
minus 70% |
| Morot |
Kalcium |
37 |
31 |
minus 17% |
| Spenat |
Magnesium |
62 |
19 |
minus 68% |
| Äpple |
Kalcium |
7 |
8 |
plus 12% |
| Banan |
Kalcium |
8 |
7 |
minus 12% |
| Jordgubbe |
Kalcium |
21 |
18 |
minus 14% |
Senare undersökningar
Ovanstående undersökning är inte unik. The Sunday Times publicerade den 8. februar 2004 en artikel som påstod, att moderna odlingsmetoder och plantförädling är ansvarliga för den näringsfattiga lantbruksjorden.
Det var en mineralog med intresse för sporämnen och anknytning till det engelska Geological Society, som stod för undersökningen som visade, att innehållet av viktiga mineraler som järn, magnesium, kalium, koppar och zink har minskat kraftigt. Men sockerinnehållet i frukt som äppel och päron hade fördubblats i samma period.
Också forskaren Anne-Marie Mayer som nu arbetar för Cornell University har undersökt
engelska data insamlade från 1930-1980, som visade minskat innehåll av mineraler i 20 gröntsaker i denna period. Rapporten utgavs i British Food Journal 1997, vol 99, no. 6, sida 207-211.
Upplysningar som dessa sätter ytterliggare frågetecken till om vi får i oss tillräckligt med näringsämnen om vi bara äter varierat och får i oss 600 g frukt och grönt dagligen?
Referenser:
- Why fruit and veg were better for us 50 years ago. Daily mail 5. marts 2001
- It´s not the fruit it used to be. Sunday Times 8. feb. 2004.