I en undersökning ledd av Dr. Decio Armanini, professor i endokrinologi vid universitetet i Padua, ombads en grupp människor äta en fastsatt mängd lakrits har dag i 2 månader.
Efter 2 månader undersöktes de igen, och man fann att de hade mist en del kroppsfett, men hade mer vätska i kroppen. Deras vikt var oförändrad.
Det visatde sig att även om mängden kroppsfett blev mindre, så föll kroppsvikten inte. Detta tillsynes paradoxa förhållande berodde på att lakrits samtidigt håller kvar vätska i kroppen.
Sju studerande vägdes och mättes väd gäller kroppens fett- och vätskeinnhåll. Härefter ombads de äta 3,5 gram lakrits om dagen; äkta lakrits utan konstgjorda smakämnen.
Forskarna menar att den starka smaken av lakrits kan ha dämpat de studerandes förmåga att känna smaken av mat, och således även deras matlust.
Samtidigt menar forskarna att om man samtidigt med att äta lakrits sänker saltintaget, skulle detta öka utsöndringen av vätska från kroppen, och ge en reell viktförlust.
Professor Armanini varnar dock folk mot att börja äta stora mängder lakrits, eftersom lakrits kan orsaka höjt blodtryck, och bör därför inte användas av personer med denna åkomma.