En undersökning offentliggjord i juli-numret av Obstetrics and Gynecology visar att ett högt intag av koffein, som speciellt finns i kaffe, har en tendens att försvaga kvinnors blåsmuskulatur, vilket är den vanligaste orsaken till inkontinens.
Det är forskare vid Brown University i Providence, Rhode Island under ledning av Dr Lily A. Arya, som har stått för undersökningen. Dr Arya erkänner att riskfaktorerna till följd av en svag blåsmuskulatur inte är tillräckligt belyst.
I undersökningen ingick 131 kvinnor med svag blåsmuskulatur och 128 kvinnor utan denna skavank. Kvinnorna noterade sitt dagliga intag av koffein från kaffe, te, coca cola och kakao, som alla innehåller varierande mängder koffein och är vattendrivande.
Det visade sig att de kvinnor som genomsnittligt intog mer än 484 mg koffein om dagen, vilket motsvarar 3-4 koppar kaffe, var mer utsatta för svag blåsmuskulatur jämfört med kvinnor, hos vilka det genomsnittliga koffeinintaget låg på 194 mg, vilket motsvarar 1-2 koppar kaffe. Tendensen till svag blåsfunktion visade sig fortfarande när kvinnorna bara drack vatten.
Inkontinensen uppträder vanligtvis hos kvinnor över 55 år och hos kvinnor som röker. Detta rubbar emellertid inte undersökningens konklusion, att koffeinintag över 400 mg om dagen (ca 4 koppar kaffe) är en riskfaktor i utvecklingen av inkontinens. Forskare slutar med att efterlysa ytterligare undersökningar som kan belysa hur koffein försvagar blåsmuskulaturen.