Undersökningen som blev offentliggjord i oktobernumret (2000) av den medicinska tidskriften American Journal of Clinical Nutrition, består av upplysningar från 300 olika mindre vetenskapliga undersökningar om vitlök, som har gjorts runt om i världen.
Ledaren av undersökningarna, professor i epidemiologi och näring vid Uniersitetet i North Carolina, Leonare Arab, säger till den svenska tidskriften Miljömagasinet att vitlök ser ut att ha en stark skyddande verkan.
Forskarna har jämfört vitlöks-undersökningar från olika ställen som Argentina, Kina och flera europeiska länder och hittat överensstämmande forskningsresultat om vitlökens förebyggande verkan.
Resultatet av undersökningarna pekar på att risken för att utveckla magcancer kan halveras och risken för tjocktarmscancer kan minskas med 2/3 genom att regelbundet äta vitlök.
Forskning har tidigare visat att ämnet allium i vitlök delvis kan skydda djur mot cancer.
Många forskare menar att vitlök skyddar mot magcancer för att vitökens antibakteriella verkan motverkar en cancerframkallande bakterie som finns i magen.
Ref.
Fleischauer AaT, Poole C, Arab L. Garlic consumption and cancer prevention: meta-analyses of colorectal and stomach cancers. Am J Clin Nutr. 2000 72: 1047-1052.